Przedszkole 165 w Warszawie
Przedszkole 165 w Warszawie

Angielski dla przedszkolaków

 

Jak wspierać przedszkolaka w uczeniu się języka angielskiego?

Przeprowadzone badania naukowe potwierdzają, że znajomość języka angielskiego jest według ankietowanych dorosłych kluczowa dla przyszłości ich dzieci. 

Według wyników badań zrealizowanych przez Cambridge English, rodzice twierdzą, że znajomość języka angielskiego ma wpływ m.in. na znalezienie dobrej pracy (92 proc. ankietowanych), wysokie zarobki (87 proc.), poznawanie ciekawych ludzi (79 proc.) oraz zadowolenie z siebie (75 proc.). 

Nie dziwi więc fakt, że pragniemy, by nasze dzieci miały kontakt z językiem obcym już od najmłodszych lat. Zwłaszcza, że pierwsze lata życia to te, kiedy mózg dziecka jest najbardziej „chłonny”, a za naukę języka obcego odpowiadają te same ośrodki kory mózgowej, co za naukę języka rodzimego. Oznacza to, że nasze pociechy uczą się w sposób nieświadomy, czyli w efekcie – naturalny i bezstresowy. W związku z tym mając kontakt z nowym językiem od pierwszych lat życia, dzieci nierzadko zdobywają duży zasób innego słownictwa już w wieku przedszkolnym. 

Jak mądrze wspierać naszego przedszkolaka w rozwoju kompetencji językowych, tak by czerpał z nauki radość i frajdę?

W przypadku kilkulatków, najważniejszym sposobem na przyswajanie języka jest według ekspertów ekspozycja i tzw. zanurzenie w języku. Osiąga się je poprzez interakcję z człowiekiem mówiącym w języku obcym w kontekście jasnym dla malucha i w komfortowych dla niego warunkach. Równie istotne jest także wykorzystanie i angażowanie do nauki różnych zmysłów, głównie w ramach zabawy. Eksperci zapewniają, że kontakt z językiem obcym warto zapewniać dziecku już od pierwszych miesięcy życia. Mówimy w tym przypadku o biernej formie nauki – śpiewaniu czy puszczaniu dzieciom piosenek w języku angielskim, czytaniu i słuchaniu bajek po angielsku czy prostych grach i zabawach w postaci rymowanek, wierszyków lub pokazywanek. Możemy też przy codziennych czynnościach wtrącać proste, angielskie zwroty. Wprowadzanie do życia przedszkolaka – elementów języka obcego sprawi, że osłucha się ono akcentów, wymowy i generalnie oswoi się, poznając brzmienie innego języka. W przyszłości zaprocentuje to w większości przypadków szybszym i łatwiejszym nabywaniem kompetencji językowych.

Home English for Children – Food What’s missing game – YouTube

Ogromne znaczenie w uczeniu się dziecka w wieku przedszkolnym ma polisensoryczność, czyli poznawanie wszystkimi zmysłami. Podobnie ucząc się języka obcego dziecko słuchając nowego słownictwa i łącząc obraz ze słowem, potrzebuje zaangażować w tym celu kilka zmysłów: usłyszeć (słuch), zobaczyć (wzrok), poczuć (dotyk) by wreszcie wyrazić to słowem (mowa, śpiew) i ruchem (kinestezja, gesty). 

Dlatego poniżej przygotowałam kilka zabaw, które pomogą zarówno w sposób zabawowy jak i aktywny utrwalać wraz z dziećmi poznane słownictwo.

 

  1. Zabawy wspomagające utrwalanie dotychczas poznanego słownictwa na zajęciach z języka angielskiego
  2. HELLO SHARK, HOW ARE YOU TODAY (witaj rekinie, jak się dzisiaj czujesz?)

Zainspirowana jedną z ulubionych angielskich piosenek przedszkolaków wprowadziłam jakiś czas temu zabawę „w rekina”. Wszyscy uczestnicy zabawy siedzą sobie w kółeczku, jedna osoba zostaje rekinem (trzyma w ręku pacynkę – rekina), któremu uczestnicy zabawy zadają pytanie „How are you today?”. Shark miewa różne nastroje, którymi chętnie dzieli się z uczestnikami zabawy, mówiąc: jestem wesoły (I am happy), jestem smutny ( I am sad), jestem śpiący ( I am sleepy). Wtedy jednak nic złego się nie dzieje (szczęśliwy rekin = niegroźny rekin :)), gorzej kiedy z jego ust usłyszymy: jestem głodny! ( I am hungry!). Na te słowa wszystkie dzieci powinny się schować, a jedynym ratunkiem jest złapanie czegoś w ustalonym wcześniej kolorze. Najczęściej zdarzało się że wszystkie dzieci chciały być rekinem, dlatego zabawa została zmodyfikowana na prośbę dzieci (dziecko w środku wybiera kolejną osobę, którą sobie „rekin” upatrzy).

How Are You Today? – YouTube

How Are You Today? – Simple Skits – YouTube

 

  1. BLINDFOLD GAME (Ciuciubabka)

Przygotowujemy chustę, koszyczek i niewielkie przedmioty; np:

–  figurki znanych zwierząt (farm animals):  a dog (pies), a cat (kot), a cow (krowa), a horse (koń), a duck (kaczka),

What Color Is It? (Fruit) | Simple Color Song for Kids – YouTube

– zabawki (toys): piłka (a ball), lalka (a doll), miś (a teddy bear), samochód (a car), rocket (rakieta), pociąg (a train), jo-jo (yo-yo), skakanka (jump rope), klocek (a block),

What Do You Want For Christmas? | Santa’s On His Way – YouTube

Santa’s On His Way | Christmas Song for Kids | Super Simple Songs – YouTube

– przybory szkolne (school things): długopis (a pen), ołówek (a pencil), gumka (a rubber), linijka (a ruler), kredka (a colored pencil – ołówkowa, a crayon- pastela).

Clean Up Song for Kids – YouTube

Zasłaniamy dziecku oczy. Jego zadaniem jest odgadnąć na podstawie dotyku, co to za przedmiot (What is this?). W następnej kolejności możemy zapytać dziecko o kolory rozpoznanych przedmiotów (what color is this?) i zachęcić dziecko do powtarzania prostych zdań (It’s a red crayon – to czerwona pastela, it’s a yellow duck – to żółta kaczka itd.).

 

  1. TELESCOPE (teleskop)

Przygotowujemy obrazki np. ze zwierzętami leśnymi: wiewiórka (a squirrel) , niedźwiedź (a bear), jeleń (a deer), lis (a fox), sowa (an owl) , dzięcioł (a woodpecker), wąż (a snake) oraz takiej samej wielkości co ilustracje – kartonik  z wyciętym kółkiem. Po przyłożeniu kartonika do danej karty dziecko będzie widziało zaledwie fragment obrazka. Zadanie dziecka polega na odgadnięciu co ukryło się na obrazku pod kartonikiem. Przy pokazywaniu zagadek możemy stosować pytanie: co mieszka w lesie? What (animal) lives in the forest?

Learn Forest Animals for Kids | What Is It? Game for Kids | Maple Leaf Learning – YouTube

 

  1. TOUCH GREEN! (dotknij zielone!) 

To prosta gra na poznanie kolorów. Przygotowujemy kilka przedmiotów codziennego użytku najlepiej o wyrazistych kolorach. Mówimy dziecku: dotknij coś … (touch something …) i podajemy konkretny kolor, np. zielony (green). Zadaniem dziecka jest znalezienie przedmiotu w wymienionym przez nas kolorze. Zabawę możemy dodatkowo uatrakcyjnić piosenkami, zapraszając dziecko do poszukiwania przedmiotu danego koloru w swoim pokoju.

I see something pink song

https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI&list=PLsgVBjx7o3DRdTfk6hJDLa3q0adnLKM41&index=2

I see something blue song

https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA&list=PLeaMvsIpkj1HGBYTew_sSNR4QyfGpSCSA&index=31

What’s your favourite color

What’s Your Favorite Color? – YouTube

  1. BODY PARTS (części ciała)

Przygotowujemy samoprzylepne karteczki z napisami/obrazkami przedstawiającymi części ciała.

Wskazujemy części ciała, wypowiadając krótkie zdania np.: to jest mój nos (this is my nose). Zachęcamy dziecko do pokazywania. Możemy wielokrotnie utrwalać słownictwo, posiłkując się piosenkami np.:

Head and shoulders, knees and toes:

https://www.youtube.com/watch?v=RuqvGiZi0qg

Me!

https://www.youtube.com/watch?v=rsxhDJhZ8kk

One Little finger

https://www.youtube.com/watch?v=eBVqcTEC3zQ

Następnie wprowadzamy obrazki/karteczki z napisami w j. angielskim (dla starszych dzieci) poszczególnych części ciała. Przylepiamy etykietki na ubraniu dziecka powtarzając nazwy, a potem dziecko przylepia karteczki do nas. Kiedy dziecko już potrafi powtórzyć wszystkie słówka, możemy celowo popełniać błędy. Na przykład pokazujemy ucho, a przylepiamy doń obrazek przedstawiający oko, mówiąc: This is my eye (to jest moje oko). Wówczas dziecko z radością poprawi nas: No! This is your ear! (Nie! To jest twoje ucho!).

 

  1. MAGNET (magnes)

 Zabawę można przeprowadzić, gdy dzieci znają już nazwy części ciała. Jeden rodzic wypowiada polecenie, a dziecko wykonuje je z drugim rodzicem lub rodzeństwem, stykając się częściami ciała, które usłyszało: shoulder to shoulder (bark do barku); knee to knee (kolano do kolana); head to head (głowa do głowy); arm to arm (ramię do ramienia), elbow to elbow (łokieć do łokcia), foot to foot (stopa do stopy), itp.

 

  1. GUESSING GAME (zgadywanki)

Dzieci bardzo lubią zabawy z zastosowaniem kolorowych ilustracji, tzw. flashcards. Rodzic przygotowuje wybrany zestaw tematyczny, np. Transportation (pojazdy) i losuje jedną ilustrację, nie patrząc na obrazek. Odwraca ją w kierunku dziecka i próbuje zgadnąć, co jest na obrazku. Dziecko musi zrozumieć rodzica i odpowiedzieć mu czy ma rację, np.: rodzic wylosował lalkę: – Is it a bike? (Czy to jest rower?). YES, it is a bikel (Tak, to jest rower), rodzic wylosował pociąg: – Is it a car? (Czy to jest samochód?). NO, it’s a train! (Nie, to jest pociąg!). Podobnie można bawić się z ilustracjami przedstawiającymi zwierzęta, pojazdy, kolory lub liczby.

Let’s Be Planes | Transportation Song for Kids – YouTube

Learn Vehicles for Kids | What is it? Game for Kids | Maple Leaf Learning Playhouse – YouTube

 

  1. FRUITS GAME (gra w owoce)

 Rodzic prezentuje dziecku różne owoce, podając ich nazwy: banan – banana, pomarańcza – orange, jabłko – apple, gruszka – pear, cytryna – lemon, brzoskwinia – peach (wym. picz), mandarynka – mandarin, grejpfrut – grapefruit, kiwi – kiwi (wym. kiłi). Następnie chowa owoce pod dużą chustą (z grubszego materiału, by ukryte owoce nie były widoczne). Dziecko w tym czasie ma zamknięte oczy i stara się zapamiętać co przed chwilą widziało. Rodzic może zmieniać położenie owoców, zabierać jeden lub kilka z nich, a odkrywając za każdym razem chustę pyta dzieci: What changed? /wym. łot czeńdżt/ prosząc, aby dzieci powiedziały nazwy owoców, które zostały zabrane.

What Color Is It? (Fruit) | Simple Color Song for Kids – YouTube

  1. DRAWING GAME (gra w rysowanie)

 Rysowanie brakujących części twarzy. Do zabawy potrzebny będzie duży arkusz papieru lub tablica oraz flamastry/kreda do rysowania. Rodzic rysuje twarz, na której brakuje jakiegoś elementu. Dziecko ma powiedzieć czego brakuje na rysunku. Na przykład rodzic rysuje twarz bez nosa i pyta: What’s missing? (Czego brakuje?) Dziecko odpowiada: nose. Powtarza zabawę, rysując kolejne twarze, którym brakuje innych elementów (eyes – oczy, eyebrows – brwi, ears – uszy, mouth – buzia, lips – wargi, teeth – zęby, hair – włosy).

Talking Flashcards My Face – YouTube

Open, Close! | Open Shut Them Song – YouTube

 

Opracowała Joanna Ficak

Skip to content